Zagrożenia w ruchu:
Dyspozytor 24h
 PODSTAWOWE INFORMACJE:

godziny pracy: pon.-pt. 715-1515

kasa: pon.-pt. 1030-1430

sekretariat: (32) 396 97 00
dyspozytor: 795 550 347

Jesteś na archiwalnej stronie Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów. Od 20 lipca 2022 roku strona Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów znajduje się pod adresem www.mzdim.bytom.pl

Zasada poruszania si? na zw??eniu drogi

Poruszaj?c si? po drogach publicznych kieruj?cy pojazdem cz?sto spotyka si? z zw??eniem drogi / ulicy z trzech pasów ruchu do dwóch pasów ruchu lub z dwóch do jednego – prowadz?cych
w tym samym kierunku. Sytuacje takie najcz??ciej wyst?puj? podczas prowadzenia prac drogowych. Mamy sytuacj? , ?e jeden pas ruchu w pewnym miejscu drogi jest zamkni?ty, natomiast s?siedni pas ruchu s?u?y do ruchu pojazdów.

W celu optymalnej przepustowo?ci danego odcinka drogi i wykorzystania w pe?ni powierzchni dost?pnej dla pojazdów kierowcy powinni porusza? si? dwoma pasami ruchu do miejsca zamkni?cia pasa ruchu a nast?pnie wzajemnie ust?powa? sobie miejsca na w??czenie si? w potok pojazdów jad?cych po jednym pasie ruchu na zasadzie okre?lanej s?owem „zamka b?yskawicznego” lub „suwaka”. Jest to „nie pisana” zasada poruszania si? pojazdów w wielu krajach Europy. I trzeba zaznaczy? : od lat sprawdza si?
w praktyce.

Sposób poruszania przy zaw??eniu jezdni ulicy lub drogi obrazuje przedstawiony znak drogowy z grupy znaków F (znaki uzupe?niaj?ce).

jazda na suwak

Poniewa? jest to „nie pisana” zasada przedstawiony znak drogowy nie zawsze jest stosowany. Co jednak nie stanowi ?adnej przeszkody - w tym prawnej – aby tak? zasad? ruchu stosowa?. Taka organizacja ruchu dzia?a poprawnie je?eli wszyscy kieruj?cy pojazdami (a przynajmniej znakomita wi?kszo??) do niej si? stosuj?.

 



Co zyskujemy:

  1. jazda staje si? p?ynna, bez gwa?townych przyspiesze?, hamowa? – cz?sto nawet szybciej
  2. w pe?ni wykorzystujemy pasy ruchu – wzrasta wi?c przepustowo?? a co za tym idzie zmniejszeniu ulegaj? d?ugo?ci kolejek pojazdów,
  3. dzi?ki p?ynnej je?dzie zmniejszaj? si? straty czasu – a wi?c zyskujemy cenne sekundy.

Niestety w Polsce zasada takiego poruszania si? jest jeszcze ma?o znana. Cz?sto mo?na zaobserwowa? , ?e jeden pas ruchu jest ca?kowicie „zakorkowany”, natomiast drugi pas ruchu na d?ugo?ci 200, 300 m jest wolny i nikt si? po nim nie porusza. Jedni kieruj?cy „boj? si?” dojecha? do miejsca zw??enia uwa?aj?c, ?e potem nikt nie pozwoli w??czy? si? do pasa ruchu, inni kieruj?cy jad? wolnym pasem ruchu ale za to Ci, którzy stoj? na „zakorkowanym” pasie
z zawi?ci i uwa?ania tych pierwszych za tzw. „cwaniaków” nie pozwalaj? im w??czy? si? do ruchu. A przecie? mo?na zada? pytanie: kto tym kieruj?cym , jad?cym „w ogonku” na jednym pasie ruchu (podczas gdy s?siedni pas ruchu jest wolny) nakaza? jazd? po tym jednym pasie ruchu ? Nie ma takiego nakazu w przepisach ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ci kieruj?cy pojazdami sami, z w?asnej woli „skazuj?” si? na stanie „w ogonku” wi?c nie powinni utrudnia? w??czenia si? do ruchu tym kieruj?cym, którzy wykorzystuj? do maksimum jazd? wolnym pasem ruchu.

Czego absolutnie robi? nie wolno!

  1. je?eli kierowca pojazdu jad?cego po „czynnym” pasie ruchu zapewni przestrze? pomi?dzy swoim pojazdem a pojazdem poprzedzaj?cym by umo?liwi? zjazd pojazdu
    z zamykanego pasa ruchu – to w tak? luk? mi?dzy pojazdami powinien w??czy? si? tylko jeden pojazd. Nie nale?y wykorzystywa? sytuacji i próbowa? zmie?ci? si? nast?pnemu kierowcy zmieniaj?cemu pas ruchu. Bo taka sytuacja powoduje utrat? p?onno?ci ruchu na „czynnym” pasie ruchu , niepotrzebn? nerwowo?? innych kieruj?cych pojazdami,
  2. utrudnia? zmian? pasa ruchu dla zje?d?aj?cych z zamykanego pasa ruchu poprzez jazd? „zderzak w zderzak” lub te? nag?e przyspieszanie – to powoduje ,?e kierowcy nie wykorzystuj? wolnego pasa ruchu a poza tym cz?sto prowadzi takie zachowanie do kolizji zwi?zanych z najechaniem na ty? pojazdu,
  3. blokowa? nie zaj?ty pas ruchu poprzez:
  1. jazd? ?rodkiem jezdni zajmuj?c pojazdem dwa s?siaduj?ce ze sob? pasy ruchu – podstawa prawna - Ustawa prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z roku 2005, nr 108, poz. 908 z pó?niejszymi zmianami) , art. 16, ust. 4: „Kieruj?cy pojazdem jest obowi?zany jecha? mo?liwie blisko prawej kraw?dzi jezdni. Je?eli pasy ruchu na jezdni s? wyznaczone, nie mo?e zajmowa? wi?cej ni? jednego pasa”.
  2. jazd? nie zaj?tym pasem ruchu w sposób uniemo?liwiaj?cy pojazdowi jad?cemu za pojazdem kontynuacj? jazdy (czyli je?eli pas ruchu przed „blokuj?cym pojazdem” umo?liwia dalsz? jazd?) – podstawa prawna - Ustawa prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z roku 2005, nr 108, poz. 908 z pó?niejszymi zmianami), art. 3 ust. 1 : „Uczestnik ruchu i inna osoba… s? obowi?zani … unika? wszelkiego dzia?ania , które mog?oby spowodowa? zagro?enie bezpiecze?stwa lub porz?dku ruchu drogowego , ruch ten utrudni? …”, art. 19, ust.2, punkt 1 : „Kieruj?cy pojazdem jest zobowi?zany jecha?
    z pr?dko?ci? nie utrudniaj?c? jazdy innym kieruj?cym”.