Po rozstrzygni?ciu przetargu b?dzie przebudowa uk?adu drogowego oraz sieci kanalizacyjnej w cz??ci ul. Pi?sudskiego.
Wiosna i lato to okres wzmo?onych opad�w deszczu, kt�re niejednokrotnie doprowadzi?y do podtopie? teren�w w naszym mie?cie. Najpowa?niejsza sytuacja od wielu lat ma miejsce w ul. Pi?sudskiego, gdzie znajduje si? zlewnia dla obszaru ?r�dmie?cia, obejmuj?ca oko?o 500 ha. Miasto podj??o starania maj?ce na celu zapobieganie temu zjawisku. Najpierw na zlecenie gminy przygotowany zosta? raport dotycz?cy pracy kanalizacji deszczowej w ul. Pi?sudskiego w czasie opad�w nawalnych, a nast?pnie miasto pozyska?o blisko 30 mln z? ?rodk�w rz?dowych na przebudow? uk?adu drogowego wraz z sieci? kanalizacji deszczowej w cz??ci ul. Pi?sudskiego i Matejki oraz pl. Sobieskiego. 7 czerwca na realizacj? tej wa?nej dla miasta inwestycji og?oszony zosta? przetarg, a wy?oniony wykonawca b?dzie musia? najpierw opracowa? dokumentacj? projektow?, a nast?pnie przeprowadzi? kompleksowe roboty budowlane.
- Zaplanowana przebudowa uk?adu drogowego wraz z sieciami w cz??ci ulicy Pi?sudskiego, Matejki i pl. Jana III Sobieskiego to jedna z najwa?niejszych w ostatnich latach inwestycji drogowych w naszym mie?cie - m�wi prezydent Bytomia Mariusz Wo?osz. - Ze wzgl?du na po?o?enie ul. Pi?sudskiego, ale r�wnie? wyst?puj?ce tam szkody g�rnicze, kt�re przyczyni?y si? do znacznego obni?enia tam terenu, do kanalizacji deszczowej w jej rejonie sp?ywaj? wody opadowe nie tylko ze ?cis?ego ?r�dmie?cia, ale r�wnie? z oddalonych obszar�w jak ul. Tarnog�rska, Chrzanowskiego czy Olimpijska - podkre?la prezydent Mariusz Wo?osz.
Sie? kanalizacji deszczowej w ul. Pi?sudskiego jest przeci??ona
Co wynika z raportu opracowanego dla zlewni w ul. Pi?sudskiego
Potwierdzi?o powa?ne zagro?enie wylewami i nieefektywne dzia?anie ca?ego uk?adu odwodnienia zlewni ul. Pi?sudskiego. W raporcie stwierdzono, ?e problem zalewania jednej z g?�wnych ulic naszego miasta zwi?zany jest nie tylko z faktem, ?e ul. Pi?sudskiego jest bardzo nisko po?o?ona - wskutek dzia?alno?ci g�rniczej obszar tam obni?y? si? w niekt�rych miejscach nawet o 7 metr�w - w stosunku do terenu, kt�ry j? otacza, ale r�wnie?, ?e do kanalizacji deszczowej w jej rejonie sp?ywaj? wody opadowe z obszaru obejmuj?cego oko?o 500 ha.
W kierunku ul. Pi?sudskiego sp?ywaj? wody opadowe mi?dzy innymi z ulic: Chrobrego, Webera, Kwietniewskiego, Piekarskiej, Podg�rnej, Stra?ackiej, Murarskiej, ?o?nierza Polskiego, plac�w: Grunwaldzkiego i Sobieskiego, a nawet z Rynku i cz??ciowo z ul. Korfantego. Ponadto system kanalizacji deszczowej w ul. Pi?sudskiego odbiera wod? nie tylko ze ?cis?ego ?r�dmie?cia, ale r�wnie? z tak oddalonych ulic jak: Tarnog�rska, Chrzanowskiego - w tym z rejonu Muszli Koncertowej w Parku im. Franciszka Kachla - oraz ul. Olimpijskiej, gdzie znajduje si? przepompownia �Ko?ciuszko� nale??ca do Sp�?ki Restrukturyzacji Kopal? SA. Tym samym intensywne opady deszczu i nagromadzenie ich w jednym miejscu powoduje, ?e sie? kanalizacji deszczowej w ul. Pi?sudskiego nie jest w stanie przyj?? tak ogromnej ilo?ci wody, co powoduje lokalne podtopienia w tym rejonie.
Sie? kanalizacji w ul. Pi?sudskiego jest przeci??ona. B?dzie przebudowa uk?adu drogowego i sieci kanalizacyjnej w cz??ci ul. Pi?sudskiego
Inwestycja podzielona na dwa etapy
Pierwszy to zaprojektowanie i wykonanie przebudowy sieci kanalizacji deszczowej wraz z budow? zbiornika retencyjnego podziemnego oraz uk?adu drogowego wzd?u? DK 94, czyli ulicy Pi?sudskiego na odcinku od skrzy?owania z ul. Matejki do skrzy?owania z ul. Chrobrego wraz z przebudow? obydwu tych skrzy?owa?. Warto doda?, ?e w ramach inwestycji przebudowana zostanie tak?e ulica Matejki od skrzy?owania z ul. Pi?sudskiego do ul. Szkolnej.
Drugi zakres inwestycji obejmuje zaprojektowanie i wykonanie budowy sieci i przy??czy wodoci?gowych oraz kanalizacji sanitarnej w pasie drogowym ul. Pi?sudskiego - Matejki.
- Kompleksowe zam�wienie obejmuje przebudow? jezdni, chodnik�w wraz z modernizacj? kanalizacji deszczowej oraz retencjonowanie w�d, celem nie tylko poprawy bezpiecze?stwa ruchu drogowego i ograniczenia ha?asu, ale r�wnie? ograniczenia wyst?puj?cych tam podtopie?, kt�re zdarzaj? si? podczas gwa?townych opad�w atmosferycznych - m�wi Micha? Bieda, zast?pca prezydenta Bytomia. - Warto podkre?li?, ?e w ramach przebudowy cz??ci ulic Pi?sudskiego, Matejki oraz pl. Sobieskiego planowane jest tak?e uspokojenie ruchu pojazd�w z zachowaniem 2 pas�w do jezdni, uporz?dkowanie miejsc postojowych, za? zachodnia cz??? placu Jana III Sobieskiego zostanie przywr�cona do historycznej postaci - dodaje wiceprezydent Micha? Bieda.
3 lata na realizacj? ca?ej inwestycji
Wy?oniony w drodze post?powania o zam�wienie publiczne wykonawca b?dzie mia? ??cznie 36 miesi?cy od dnia zawarcia umowy na realizacj? ca?ej inwestycji. Warto doda? jednak, ?e czas realizacji zadania r�wnie? zosta? podzielony na dwa etapy, tj. 12 miesi?cy na opracowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie niezb?dnych decyzji, uzgodnie? i pozwolenia na budow?, za? 24 miesi?ce przeznaczone zosta?o na realizacj? rob�t budowlanych.
- W trakcie realizacji inwestycji wykonawca b?dzie r�wnie? zobowi?zany do opracowania tymczasowej organizacji ruchu, kt�ra b?dzie podlega? zaopiniowaniu i zatwierdzeniu. Na jej podstawie zostan? wprowadzone objazdy na czas prowadzonych rob�t - m�wi Pawe? Wittich, zast?pca dyrektora Miejskiego Zarz?du Dr�g i Most�w w Bytomiu.
- Zdajemy sobie spraw?, ?e prace b?d? prowadzone na DK 94, czyli jednej z g?�wnych ulic naszego miasta, jednak realizacja tej inwestycji jest niezb?dna, aby zapobiec w przysz?o?ci podtopieniom na ul. Pi?sudskiego, na kt�rej przypomnijmy rozpocz??y si? kompleksowe remonty historycznych kamienic - m�wi Micha? Bieda, zast?pca prezydenta Bytomia.
Warto doda?, ?e inwestycja �Przebudowa dr�g i chodnik�w wraz z infrastruktur? towarzysz?c? w cz??ci ulic Pi?sudskiego, Matejki oraz pl. Sobieskiego w Bytomiu� b?dzie realizowana dzi?ki pozyskaniu przez Miasto Bytom dofinansowania w 2021 roku w ramach Programu Inwestycji Strategicznych - Rz?dowy Fundusz Polski ?ad.
GALERIA:
Autor zdj?? : Archiwum Urz?du Miejskiego w Bytomiu - Hubert Klimek/Grzegorz Goik